احدث المواضيع

السبت، 8 نوفمبر 2008

المعاشات

النهارده بقى نتكلم عن حاجه اغرب من الخيال و هى يوم قبض المعاشات

انا كنت هناك امبارح لذلك شوفت مهاترات بس المشكله كنت ناسى الكاميرا فى البيت

و لكن وعد الشهر اللى جاى ان كان لينا عمر هصور بالصوت و الصوره

علشان محدش يقول اننا بنفترى على الحكومه

المعاشات حكايتها حكايه

الناس اعمارهم لا تقل عن 65 سنه ده المفروض


لكن انا شفت ناس


الدهر اكل منهم و شرب

و بص يا معلم شباكين زي شباكين التذاكر فى المحطه.

الناس طوابير مش طوابير الناس بتدوس فى بعض و حاجه فل

اتفرج الشباكين دول نفر واحد بيقبض الناس

يعنى شويه حريم و شويه رجاله

و الله بقى لو حصلت مشكله فى الطوابير يدخل غفير قرب يبقى فى نفس الطوابير

و معاه بندقيه حاجه غريبه انتيكا من ايام الملك لير

فا انا واقف دخل واحد صاحبي هو و جده اسمه انور كان زميلي من ايام الابتدائية

بس هو ولد راجل يستحق ان الواحد يفضل فاكره فى ظل الغيبوبة المنتشرة

المهم جده عدى يمكن 90 سنه بس كويس بيقدر يمشى المهم انا اول ما شوفته احضان و بوس و كلام من ده

فسالته . انت ايه اللي جيبك النها رده

رد . انت حمار انت مش شايفنى داخل انا و جدى اقبض

حسيت فعلا انى حمار

بس طبيعه الشعب المصري الاستغباء و ليس الغباء

المهم قلت . اااااااه فينك يا راجل من زمان

قالي . ادينى فى الدنيا

رديت . ربنا يسهلك يا عم

المهم قالي . ممكن تقف جنب جدى لحد ما اقبضله

رديت. اوك يا مان انت تأمر

وقفت جنب الراجل العجوز

و انا مخنوق لحد ما اقبض

ولكنى لا اتذكر كم من الوقت وقفت جنبه

لان المده كانت طويله

و كانها ولاده متعثره

فسلمت عليه و مشى

بعد كده الخناقة اشتغلت راجل و ست

اتخانقه مع بعضهم عشان مين واقف فى الطابور الاول

الست بعد ما غلت الراجل شتيمه راحت باكيه

تم التعاطف معها و لم ينظر احد الى هذا المهدورة كرامته

و دي ميزت الشعب المصري ست تقدر تمشيهم على مزاجها

بعد شويه تعبت رحت ماشى

و انا ماشى قلت لما اسم بدنى من شويه اخبار للحكومه اللى منشوره فى جريده الدستور

اشتريته بجنيه و ربع و لازم تاكد على جنيه و ربع هااااا

اول خبر اتفضل

الحكومه ترفع اسعار 55 نوعا من ادويه السكر و الضغط و الروماتيزم

اسعار المكرونه و زيت الذره و عباد الشمس و الجبن و الالبان لم تنخفض

و الطماطم وصلت 3.5 و البطاطس 4 جنيه

يعنى مفيش سلطه

و تالت خبر حريق حزب الغد

استنى الرابع حبس 5 اقباط فتنه طائفيه يعنى

الخامس زياده حالات الطلاق و انخفاض حالات الزواج

انا سمعت شويه الاخبار دى ما رديتش اكمل قرايه الجرنال

رحت ماشى على البيت كلت قرصين طعميه و رحيت شويه

عدى عليا صاحبى

مين .

انا ياد

عايز ايه

يلا هنلعب بلاى ستيشن

على فكره متعتى الوحيده البلاى ستيشن

رحت نازل و رحنا لعبنا خدهم على دماغى و رحت مروح

شوفت حته خبر فى التلفيزيون حاجه تمام

جمال مبارك يتفقد كل حاجه فى الدوله

يعنى الاول كان ابوه

و حاليا ابنه جمال مبارك

اراكم عندما يصبح جمال مبارك

سياده الرئيس جمال مبارك


ليست هناك تعليقات: