احدث المواضيع

الأحد، 26 أكتوبر 2008

قطار الصعيد

اول من تنباء بحادثه هذا القطار على فكره انا مش منجم و لا عراف.

لكن (رحم الله امرىء عرف قدر نفسه)

و انا عارف قدر نفسى و بلدى المنكوبه.

يعنى من الطبيعى تحصل حادثه فى بلد زى بلدنا و وزير زى وزيرنا.

المصريين كلهم عارفين انهم فى خطر و مع ذلك مش قادرين يعملو حاجه.

يعنى اول امبارح كنت ماشى مع صلاح (صلاح ده زميلى)

فبتكلم معاه على احوال البلد و حسنى مبارك و اعوانه و المفروض نقف للظلم .

فرد عليا يقول : العفو عند المقدره.

العفو ماشى لكن فين المقدره .

حسيت انه بيصيع عليا رحت سكت و قولت فى عقل بالى مفيش فايده اسكت احسن.

لكن برجع و اتناقش معاه .

اقرب وقت النهارده بكلمه فى حادثه القطار .

فيرد يقولى : ده كان بضاعه مفيهوش بنى ادمين.

انا سمعت كلامه حسيت انى عايز اكله بالقلم على وشه و افوقه .

لكن قولت بلاش ده باين عليه ماشى مع الحكومه و عايز يبلغ عنى .

اصل اليومين دول محدش ضامن نفسه .صلاح زميلى من 10 سنين مع ذلك خايف منه .

كل واحد ياخد باله و بلاش كلام كتير فى السياسه علشان محدش يتعور .

زى ما فى مره امى راحت اشتكتنى لجدتى علشان بتكلم فى السياسه.

فلما قابلت جدتى بعدها قالتلى : بلاش شغل السياسه دى اخرتها وحشه.

انا سمعت الكلمه كان هيغوما عليا لولا مسكت نفسى .

فسالتها : اخرتها وحشه ازاى يعنى .

فردت: اصل الواد احمد جيرنا كان ماشى مع الجماعه السنيين (قصدها الاخوان المسلمين) فقبضو عليه باليل و رموه فى الصحرا و مات من العطش.

انا زى ما تقول كده لقيت نفسى بتكلم مع روحى رحت سيبها و ماشى .

مفيش بعديها بكام يوم رحت عندهم لاقيت المذكور اعلاه احمد جيرانهم واقف قدام الباب

اول ما دخلت رحت سالتها ما احمد رجع اهو و ما حصلوش حاجه

قالتلى : اصله طلع مرشد للمباحث

و كل سنه و انت طيب

ليست هناك تعليقات: